B12-vitamiinin puutostila

Pitkään jatkunut B12-vitamiinin puutos ilmenee yleensä anemiana, jonka oireita ovat esim. väsymys, herkkyys tulehduksille sekä kuukautishäiriöt.

B12-vitamiinin puutos näkyy monesti myös  hermostollisina oireina, joita ovat esim.:

  • lihasheikkous ja tuntohäiriöt, kuten esimerkiksi raajojen pistely ja puutuminen
  • muistihäiriöt
  • henkisen ja fyysisen suorituskyvyn heikkeneminen, masennus

Jos siis huomaat häiriöitä keskittymiskyvyssä tai muistissa, voi syynä olla B12-vitamiinin puute.

Useimmiten lääkäri osaa epäillä B12-vitamiinin puutosta anemian tai hermostollisten oireiden perusteella. Tällöin voidaan verikokeilla selvittää B12-vitamiinitasot ja mahdollisesti sulkea pois muita sairauksia.

Mistä B12-vitamiinin puutos voi johtua?

B12-vitamiinin puutos voi johtua monesta eri syystä:

  • B12-vitamiinin imeytyminen heikkenee ikääntymisen myötä.
  • Myös kasvissyöjille ja erityisesti vegaaneille päivittäinen B12-vitamiinilisä ruokavaliossa on erittäin tärkeä, sillä B12-vitamiinia saa ainoastaan eläinperäisestä ravinnosta.
  • Lisäksi B12-vitamiinin imeytymisen tiedetään heikentyvän metformiinia käyttävillä 2-tyypin diabeetikoilla.
  • Monien lääkeaineiden tiedetään vaikuttavan B12-vitamiinin imeytymiseen.  Näistä tutuimpia mahan happamuuden säätelyyn vaikuttavat protonipumpun estäjät, kuten omepratsoli ja esomepratsoli.  Myös tietyt sairaudet kuten keliakia ja Chrohnin tauti voi olla B12-vitamiinin puutoksen taustalla.

Voiko B12-vitamiinin puutosta ennaltaehkäistä?

B12-vitamiinin puutosta voi ehkäistä monipuolisella ruokavaliolla ja terveillä elämäntavoilla sekä vitamiinilisällä.  Puutostilan diagnosointi ja hoitosuunnitelma tulee tehdä aina lääkärin toimesta. Todettu puutos pyritään korjaamaan B12-vitamiinilisällä, joka annostellaan tabletteina tai pistoksina. Jos B12-vitamiinin saanti ravinnosta on riittämätön, suositellaan tablettihoidon aloittamista. Koska B12-vitamiini on vesiliukoinen, sen liikasaannista ei ole tiettävästi haittaa.

Alla olevalta videolta saat runsaasti tietoa B12-vitamiinista ja sen puutosoireista. Katso video!

Mikä B12-vitamiini oikeastaan on ja mistä sitä saa? Entä ketkä kuuluvat B12-vitamiinipuutoksen riskiryhmiin? Näistä aiheista löydät lisätietoja alla olevista linkeistä.  

Tietoa B12-vitamiinista

B12-vitamiinin riskiryhmät 

Baik, H. & Russel, R. (1999). Vitamin B12 deficiency in the elderly. Annu Rev. Nutr. 1999;19: 357-77

Erkkola, M-L.& Virtanen, S. (2013). Suositeltavat ruokavalinnat raskauden aikana. Suomen Lääkärilehti 10;68;739-745.

Hunt, A., Harrington, D. & Robinson, S. (2014). Vitamin B12 deficiency. BMJ 2014;349:g5226

Loikas, S. (2007). Vitamin B12 deficiency in the aged: laboratory diagnosis, prevalence and clinical profile. Turun Yliopisto.

Loikas, S. (2007). B12-vitamiinin puute on yleistä vanhuksilla. Suomen Lääkärilehti 49-50;62;4679.

Loikas, S., Koskinen, P., Irjala, K., Isoaho, R., Kivelä, S-K., Löppönen, M. & Pelliniemi, T-T. (2005). B12-vitamiinin puutteen toteaminen. Suomen Lääkärilehti 11;60;1271-1276.

Paganus, A. Lapsen ravinto. Therapia Fennica.

Salonen, J. (2015). B12-vitamiinin tai foolihapon puutos. Lääkärikirja Duodecim. Terveyskirjasto.

Tiitinen, A. (2014). Foolihapon käyttö raskauden aikana. Lääkärikirja Duodecim. Terveyskirjasto.

Valtion ravitsemusneuvottelukunta. (2014). Terveyttä ruoasta! Suomalaiset ravitsemussuositukset 2014. 2. korjattu painos.

Vilppula, A. (2015). Keliakia ikääntyvässä väestössä. Suomen Lääkärilehti. 3-4;70;149.

Vuoristo, M. (2007) Luotettavaa tietoa terveydestä: Ravintoaineiden imeytymishäiriöt. Duodecim.

Ajankohtaista tietoa B12-vitamiinin puutostilojen hoitoon