30.6.2025

Puhutaan päänsärystä -kampanja 1-30.9.2025

Päänsärky on yksi yleisimmistä syistä tulla apteekkiin. Jatkuvan, usein toistuvan tai muuttuneen päänsäryn syy kannattaa aina selvittää.

Farmaseuteilla on apteekissa merkittävä rooli asiakkaan päänsärkytyyppien, lääkehoidon tarpeen ja
sen ajantasaisuuden kartoituksessa. Tarvittaessa pitkittyneestä päänsärystä kärsivä henkilö ohjataan
apteekissa lääkärin vastaanotolle, jossa potilas saa oikean diagnoosin ja asianmukaisen hoidon.
Täytetty päänsärkypäiväkirja auttaa oikean diagnoosin tekemisessä ja hoidon suunnittelussa.
Kampanjan tavoitteet:

  • Kartoittaa reseptitiskillä asiakkaiden migreeniin liittyviä oireita
    (Apuna kysymyskortti ”Asiakkaalla migreeniä, mitä kysyä?”) .
  • Ohjata asiakkaita oikeaan lääkkeiden käyttöön ja tarvittaessa lääkäriin.

Päänsärkyaiheinen materiaalipaketti:

  • Kysymyskortti ”Asiakkaalla migreeniä – mitä kysyä?” Reseptitiskiin
  • Kysymyskortti ”Asiakkaalla päänsärkyä – mitä kysyä?” Kipuhyllylle
  •  Päänsärkypäiväkirja
  •  Lääkepäänsärkykiekko
  •  Migreenin selviytymisopas
  •  ”Kysy minulta päänsärystä” -pinssi
  •  Somekuvia Tevan aineistopankista

Lisätietoa ja materiaalit

Olemme koonneet materiaalipaketin päänsärkyasiakkaan kohtaamiseen. Tilaa materiaalit 4.8.2025 alkaen täältä

NPS-FI-00501-06-2025