12.6.2019 B12-vitamiinien puutostilat

5 tehokasta tapaa, joilla parannat muistiasi

Pätkiikö muisti? Kun kiire painaa, ei ole ihme, jos asiat putoavat mielestä. Vaan ei hätää – näillä viidellä arkisella vinkillä parannat muistiasi.

1. Keskity yhteen asiaan kerrallaan

Hetkinen, mitä mun nyt pitikään..? Piinaava kysymys käy mielessä harva se päivä, eikä ihme. Jos arki on yhtä ärsykkeiden kakofoniaa, on muistin vaikea pysyä perässä.

Muisti toimii kahdella tasolla. Juuri nyt tekemäsi asiat pyörivät työmuistissa, ja syvempi muistijälki niistä painuu säilömuistiin. Säilömuistista pystyt poimimaan tietoa myöhäisempää käyttöä varten.

Vaikka muisti on aika ihmeellinen systeemi, ei hyväkään muisti pysty ihmeisiin. Jos kuormitat työmuistiasi liian monella asialla samaan aikaan, jotain tippuu taatusti laidan yli. Ja ellet keskity tekemääsi riittävästi, eivät asiat painu työmuistista säilömuistiin.

Keskity siis yhteen asiaan kerrallaan. Esimerkiksi töissä voi olla apua siitä, että suljet nettiselaimen ja sähköpostin mahdollisuuksien mukaan ja tarkistat uudet viestit vain silloin, kun se työtehtäviesi suorittamiseen sopii. Tee lista keskeneräisistä tai päivän aikana tehtävistä asioista ja etene listalla yksi asia kerrallaan. Avokonttorissa kuulokkeet tai korvatulpat auttavat suojautumaan häiritsevältä taustamelulta.

2. Valjasta apuun hyvä muistitekniikka

Muistaminen on sitä, että pystyt painamaan asioita mieleesi ja löytämään niitä sieltä tarvittaessa. Siksi hyvä muisti on pitkälti taitoa osata käyttää muistiaan – ja tätä taitoa voit kehittää, kun opettelet käyttämään erilaisia muistisääntöjä.

Muistisäännöt ovat kuin karttoja, joiden avulla mielesi osaa suunnistaa tietyn tiedon luokse silloin, kun sitä tarvitset. Niistä on apua niin uusien nimien, taitojen kuin työmatkalla mieleen nousevan kauppalistankin muistamisessa. Voit koittaa painaa mieleesi esimerkiksi sen, montako asiaa kaupasta pitää ostaa, tai reitin, jota pitkin kaupassa kuljet, kun keräät listallasi olevat asiat.

Oma muistisääntö on aina parempi kuin valmis, koska ymmärrät omaa logiikkaasi parhaiten. Keksi siis valmiiden sääntöjen tilalle sellaisia, jotka ovat sinulle helppoja ja mieleenpainuvia.

3. Älä suotta hylkää kalenteria ja muistilappuja

Muistisääntöjen hyödyntämistä kannattaa harjoitella, mutta tämä ei tarkoita sitä, että kaikki pitäisi muistaa ulkoa. Muisti ei parane tästä, eikä toisaalta heikkene siitä, jos käytät apuvälineitä muistamisen tukena.

Hyödynnä siis sumeilematta erilaiset työkalut, jotka keventävät mielesi taakkaa päivän mittaan. Kun muistettavaa on paljon, kalenterit, muistilaput, tehtävälistat ja kännykkään ajastetut muistutukset auttavat kummasti.

4. Pätkiikö muisti? Varmista, että saat riittävästi B12-vitamiinia

Muistiin painaminen ja asioiden sieltä noutaminen on prosessi, jossa myös eri vitamiineilla ja hivenaineilla on tärkeä rooli.

Monet B-ryhmän vitamiinit ylläpitävät normaaleja psykologisia toimintoja, ja näistä B12-vitamiini on erityisen tärkeä muistille. B12-vitamiini vaikuttaa keskushermoston toimintaan, ja siksi sen pitkään jatkunut puutos voi aiheuttaa muistiongelmia ja keskittymishäiriöitä. Varmista siis, että saat sitä riittävästi.

B12-vitamiinin parhaita lähteitä ovat liha, kala, kananmuna ja maitotuotteet. Ellet syö näitä tai jos sinulla on hiljattain todettu keliakia tai sairastat imeytymishäiriötä, voit tarvita B12-vitamiinilisää.

5. Ylläpidä hyvää muistia terveillä elämäntavoilla

Jos haluat panostaa muistiisi, panosta omaan terveyteesi kokonaisuudessaan. Se, miten aivosi toimivat, riippuu paljon siitä, millaiset edellytykset niille annat. Siksi terveelliset elämäntavat ovat hyvä reitti myös hyvään muistiin.

Harrasta säännöllisesti sykettä nostavaa liikuntaa, käytä alkoholia kohtuudella äläkä rasita elimistöäsi nikotiinilla. Satsaa hyviin kahdeksan tunnin yöuniin, sillä muisti kärsii jo yhdestä huonosti nukutusta yöstä.

Myös stressi nakertaa mieltä, sillä jos ajatukset harhailevat tai kiertävät kehää, keskittyminen olennaiseen herpaantuu. Tee siis parhaasi välttääksesi liiallista negatiivista stressiä ja panosta asioihin, jotka palauttavat mieltä ja kehoa kiireisen päivän jälkeen.

Betolvex- ja Betolvex Strong 1,25 mg -vitamiinivalmisteiden avulla varmistat, että saat riittävästi B12-vitamiinia, joka ylläpitää hermoston normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. Yksi Betolvex päivässä riittää. 

FI/OTC Oth/18/0089/8/8