23.1.2020 B12-vitamiinien puutostilat

Opiskelun ja töiden yhdistäminen uuvutti Heidin – Apu löytyi terveellisistä elämäntavoista

Opiskelun, töiden ja kunnianhimoisten tavoitteiden yhdistäminen uuvutti tunnollisen Heidin. Oman hyvinvoinnin laittaminen etusijalle auttoi jaksamaan arjessa.

Heidi, 22, tilaa ennen haastattelua matcha-latten. Siinä on nimittäin kofeiinia, ja juuri sen tuomaa piristystä maailmanpolitiikanopiskelija nyt tarvitsee.

Huoli opiskelijoiden hyvinvoinnista ja jaksamisesta on noussut viime aikoina puheenaiheeksi mediassa. Monen opiskelijan arki on hauskanpidon ohella tiukkaa pänttäämistä, paineita arvosanoista, töitä, harjoitteluiden järjestämistä ja pitkiä iltoja kirjastolla. Lomat ovat pitkiä, mutta ne menevät töitä tehdessä.

Heidi on yksi niistä lukuisista opiskelijoista, jotka uupuvat kaiken tämän tasapainottelussa.

Joskus on syytä hengähtää

Heidin uupumus ilmeni ennen kaikkea väsymyksenä arjessa. Kouluhommia tuntui olevan liikaa ja pinna kiristyi tavallista helpommin. Heidi huomasi väsymyksen ja madaltuneen ärsytyskynnyksen näkyvän erityisesti sosiaalisessa elämässä. Kavereille ei jäänyt aikaa, eikä palautuminen ollut riittävää.

– Kyllähän tämä saattaa johtua jonkinlaisesta täydellisyyden tavoittelusta, Heidi arvelee. Se on hänen mukaansa tyypillistä hänen opiskelualalleen.

Heidin väsymys oireili myös uniongelmina: toisaalta nukahtamisesta oli tullut vaikeaa, toisaalta tuntui, ettei mikään määrä unta ollut riittävästi. Myös sairastumiset tuntuivat lisääntyvän ja stressin kasvaessa flunssakierteestä oli vaikeaa päästä pois.

Heidin mukaan maailmanpolitiikan opiskelu on rankkaa ja teoreettista. Opiskelijoiden keskuudessa vallitsee vahva suorittamisen kulttuuri, joka ajaa helposti uupumukseen. Yleissivistävä koulutus ei ohjaa suoraan mihinkään ammattiin, minkä vuoksi töillä ja harjoittelulla on suuri vaikutus työllistymiseen.

­– Suorittaminen on alalle ominaista. Kaikki suunnitellaan sen mukaan, mikä hyödyttäisi eniten tulevaisuudessa. Siihen tarvitaan hyvät arvosanat, hyvä harjoittelupaikka, oikeanlainen työkokemus ja oikeat verkostot.

Huoli työllistymisestä ajaa ihmisiä tekemään entistä enemmän töitä.

Liikunta lisää tunnetusti hyvinvointia, mutta kilpavoimistelua harrastanut Heidi ei pystynyt rentoutumaan vaativan lajin parissa. Kun vaatimustaso oli korkealla sekä opiskellessa että vapaa-ajalla, ei levolle juuri ollut aikaa.

Tunnollisena opiskelijana Heidi jatkoi lukion jälkeen suoraan yliopistoon, vaikka jälkikäteen ajateltuna välivuosi olisi voinut tehdä hyvää. Kesken kandidaatinopintojen Heidi päätyikin pitämään vuoden tauon opiskeluista ja matkusti Ranskaan.

– Se tuli todella tarpeeseen. Oli mahtavaa päästä tekemään jotakin, mikä erosi radikaalisti kaikesta siitä, mitä teki kotona. Se auttoi myös ymmärtämään omia unelmia ja tulevaisuudensuunnitelmia paremmin.

Resepti hyvinvointiin

Heidi huomasi, että avain parempaan jaksamiseen löytyi hyvinvoinnin peruspilareista. Nykyään hän yrittää saada tarpeeksi unta, liikkua säännöllisesti ja syödä hyvin. Myös työnteon ja opiskelun tasapainottaminen on auttanut uupumuksen hallitsemisessa.

B12-vitamiinilisällä on ollut osa kasvisruokavaliota noudattavan Heidin arkea jo pitkään. Hän on kokenut, että yhdistettynä terveelliseen ruokavalioon B12-vitamiinilla on ollut positiivinen vaikutus hänen jaksamiseensa.

Heidi on oppinut myös kuuntelemaan itseään. Hän esimerkiksi tietää, että tarvitsee paljon unta ja että kavereiden näkemiselle pitää järjestää aikaa. Sen lisäksi hän on löytänyt uuden liikuntaharrastuksen seinäkiipeilystä.

Opiskelijat uupuvat usein

Opiskelijoiden uupuminen on hyvin tavallista. Yli puolet opiskelijoista uupuu opiskeluidensa aikana. Tyypillisin opiskelijan terveysongelma onkin stressi opintojen etenemisestä, mistä kärsii jopa kolmasosa opiskelijoista. Stressi ja muut kuormittavat tekijät saattavat aiheuttaa muita psyykkisiä oireita, jotka vaikeuttavat opiskelua entisestään.

Myös Heidi tuntee monia opiskelukavereita, jotka kärsivät jonkinasteisesta uupumuksesta. Hänen mielestään ilmiöstä puhutaan liian vähän.

Heidin vinkki väsyneille opiskelijoille on omaan hyvinvointiin panostaminen: – Hyvinvointi ei tule itsestään. Pitää oikeasti katsoa, että saa tarpeeksi unta, näkee kavereita, syö hyvin ja liikkuu riittävästi. Kun perusasiat ovat kunnossa, vointi paranee varmasti.

******************************************************************************************************************************

Hyvät elintavat ovat stressinhallinnan ja jaksamisen kannalta avainasemassa. Omaa hyvinvointia voi parantaa panostamalla riittävään lepoon, monipuoliseen ravintoon ja liikuntaan. Stressaaviin elämänvaiheisiin, kuten opiskelijoiden stressiin, voi hakea ravintolisävalmisteita tukemaan eri ravintoaineiden riittävää saantia.

Auttaisiko sinua Betolvex Strong?

Betolvex Strong on vahva ja monipuolinen B12-vitamiini joka sisältää 1,25 mg B12-vitamiinia, 400 mikrogrammaa foolihappoa sekä myös biotiinia ja B1-, B3-, B6-vitamiinia.

B12-vitamiini, biotiini, B1, B3 ja B6-vitamiinit tukevat hermoston normaalia toimintaa ja normaaleja psykologisia toimintoja. Foolihappo, B12-, B3- ja B6-vitamiinit auttavat myös vähentämään väsymystä ja uupumusta.

Betolvex Strong soveltuu kaikille vahvaa ja monipuolista B12-vitamiinia tarvitseville, esimerkiksi henkilöille joilla todettu B12-vitamiinin puutos. Se tukee jaksamista kiireen ja stressin keskellä, kuten ruuhkavuosiin, opiskelijoille ja uupuneille. Betolvex Strong – muista jaksaa.

Betolvex B12-vitamiini ravintolisät saatavilla apteekeista.

FI/OTC-CH/20/0009/1/20