8.4.2020 B12-vitamiinien puutostilat

Saku löysi ruuhkavuosiin rauhaa luonnosta ja meditoinnista

Ruuhkavuosien aikana töitä riittää, lapset ovat pieniä ja arki täyttyy harrastuksista. Turkulainen Saku palautuu kiireisestä elämästä panostamalla omaan hyvinvointiinsa.

Kun Saku Selin, 42, palaa töistä kotiin, hän hengittää ensimmäiseksi syvään. Välillä on liian monta rautaa tulessa, Saku myöntää. Pian lapset nappaavat hihasta kiinni ja haluavat kaikki kertoa kuulumisistaan yhtä aikaa.

Saku ymmärsi todella viettävänsä ruuhkavuosia, kun hän yhtäkkiä havahtui siihen että lapset ovat kasvaneet jo isoiksi. Pari kolme vuotta oli hujahtanut kuin sumussa.

Vaikka työtahti on keventynyt muutaman vuoden takaisista esimiestehtävistä, arki on edelleen vauhdikasta. Insinöörinä laatu- ja kehitystehtävissä työskentelevä turkulainen on oppinut tasapainottamaan kiireistä arkea säännöllisten rutiinien ja terveellisten elintapojen avulla.

Kasvisruokavalio ja vitamiinit pitävät virkeänä

Selinin perhe noudattaa lakto-ovovegetaarista ruokavaliota, josta suurin osa eläinkunnan tuotteista on karsittu pois. Ruokavalion proteiinilähteet koostuvat esimerkiksi maitotuotteista, kananmunista ja tofusta.

Ruokavalion ja jaksamisen tueksi Saku nappaa päivittäin D- ja B-vitamiinia. Toisinaan hän laittaa aamu-smoothien joukkoon myös proteiinilisän.

Saku myöntää, että vegetaarisessa ruokavaliossa etenkin B12-vitamiinin saanti voi jäädä vähäiseksi, jos lihaa tai maitotuotteita ei syödä lainkaan. Purkista napattu monipuolinen B-vitamiini onkin toimiva tapa niin elintärkeiden vitamiinien saantiin kuin myös arjessa jaksamisen tueksi.

Stressi laskee hiljentymällä – ei vain maksimisykealueella

Joogaa, lenkkeilyä, ohjattuja liikuntatunteja ja työmatkapyöräilyä. Saku vaihtelee liikuntamuotoja vuodenaikojen ja perhearjen tilanteiden mukaan.

Aiemmin Saku haastoi itseään maratonien ja ultrajuoksun parissa, mutta ymmärsi että itsensä äärirajoille venyttäminen ei aina ole se paras palautumiskeino.

– Olen vähentänyt juoksemista ja alkanut sen sijaan joogata noin kerran viikossa. Rankka fyysinen harjoite voi jopa pahentaa stressiä, Saku sanoo.

Työuupumus palautti ajatusten äärelle

Muutama vuosi sitten Saku opetteli vähentämään töiden määrää ja luopui esimiesroolistaan. Vaativat esimiestehtävät ja samaan aikaan toteutettu talonrakennusprojekti 10 vuotta sitten johti Sakun kohdalla työuupumukseen.  Nykyään työmäärää enemmän stressiä aiheuttaa Sakun mielestä työelämästä kadonnut yhteishenki. Hän toivoisi työpaikoille enemmän inhimillisyyttä ja avoimuutta myös henkilökohtaisista aiheista.

Stressaaviin tilanteisiin auttaa ulkona piipahtaminen tai muutaman minuutin rauhoittuminen. Hän on löytänyt mielenrauhaa muun muassa meditaatiosta ja metsästä.

– Mielessä pyörii paljon turhia ajatuksia. Meditaatio auttaa suhtautumaan asioihin rennommin, kaikkea ei tarvitse ottaa niin tosissaan. Se on ollut suurin oivallus, Saku kertoo.

Saku ei koe, että olisi menettänyt ruuhkavuosien aikana mitään – päinvastoin, hän on oppinut reagoimaan nopeasti ja priorisoimaan ajankäyttöä ja pitämään itsestään hyvää huolta niin liikunnan kuin ravitsemuksen avulla.

– Usein elämässä sattuu ja tapahtuu samanaikaisesti. Ennen kaoottiset hetket aiheuttivat usein sykkeen nousua, mutta nykyään osaan suhtautua niihin tyynemmin.

FI/OTC Oth/20/0066/4/20

 

Tutustu Betolvex Strong B12-vitamiiniin

Tämä artikkeli on tarkoitettu vain lääketieteen ammattilaisille ja vaatii kirjautumisen Fimnet tunnuksilla.