6.11.2019 B12-vitamiinien puutostilat

Väsymystä, stressiä, uupumusta – mikä avuksi?

Työuupumus vaivaa joka neljättä suomalaista työikäistä. Uupumukseen kannattaa puuttua ajoissa, jotta palautuminen ja hoito on helpompaa. Mikä siis neuvoksi, kun työarki tuntuukin raskaalta?

Useimmat meistä tuntevat silloin tällöin väsymystä töiden vuoksi: aikaiset aamut ottavat veronsa, stressaavat työjaksot saavat kahvihampaan kolottamaan ja voimat saattavat olla välillä vähissä päivien pimetessä. Jos väsynyt olotila kuitenkin pitkittyy eikä helpota edes hyvillä yöunilla, kyseessä voi olla työuupumus. Työuupumuksesta saattavat kieliä myös työn merkityksettömyyden tuntu, kyynisyys, ammatillisen itsetunnon lasku ja erilaiset stressioireet.

Mikä ihmeen työuupumus?

Työuupumus on kehon häiriötila, johon ajaudutaan yleensä hitaasti ja huomaamatta. Tyypillisesti suorittamiseen taipuvat ja tunnontarkat ihmiset sairastuvat työuupumukseen helpommin kuin muut. Uupumus ja stressi voivat näkyä esimerkiksi unettomuutena, migreeninä, asioiden unohtelemisena tai huonovointisuutena.

Ihminen ei ole aina paras itse arvioimaan, milloin uupumuksen tunne on jatkunut liian pitkään. Lievä työuupumus valitettavan yleinen ilmiö, sillä siitä kärsii jossain vaiheessa elämää noin joka neljäs suomalainen. Vakava työuupumus koskettaa pienempää osaa, arvioilta noin 2-3 prosenttia väestöstä. Uupumuksen oireet kannattaa kuitenkin ottaa tosissaan, jo ennen kuin ne ovat ehtineet muuttua kestämättömiksi. Vakavasta työuupumuksesta toipuminen voi kestää kuukausia ja aiheuttaa jopa pysyviä muutoksia aivotoimintaan.

Mitä tehdä, kun voimat meinaavat loppua

Jokainen voi omilla toimillaan ennaltaehkäistä väsymystä ja uupumusta sekä auttaa kehoaan ja mieltään palautumaan. Avun hakeminen ja oireiden tunnistaminen varhaisessa vaiheessa on tärkeää, jotta työuupumus ei ehdi kehittyä vakavaksi.

Jos havaitsee itsellään työuupumuksen oireita, kannattaa tehdä työterveydessä tai verkossa työuupumustesti. Suomessa on yleisesti käytössä Maslachin yleinen työuupumuksen arviointimenetelmä (MBI-GS) sekä Bergen Burnout Indicator (BBI-15). Testin tulos antaa lähtökohdat työuupumuksen arvioinnille työterveyden vastaanotolla. Tulokseksi vois saada lievän, keskivaikean tai vaikean työuupumuksen tai ei työuupumusta lainkaan. Tärkeää on kuitenkin ymmärtää, että vaikka testiä käytetään apuna työuupumuksen tunnistamisessa, se ei sinällään korvaa asiantuntijan arviota työuupumuksen tasosta.

Työn uuvuttaessa on tärkeää kiinnittää huomiota palautumiseen. Työajan noudattaminen on tärkeää, sillä töistä pitää myös olla tarvittavasti aikaa palautua. Työasioista pitää pystyä vapaa-ajalla irrottautumaan. Tähän ei kuitenkaan usein pelkkä työpaikan oven ja sähköpostiohjelman sulkeminen riitä, jos ajatukset askartelevat työasioissa taukoamatta. Palautumista voi edistää esimerkiksi tekemällä asioita, jotka tuottavat itselle mielihyvää. Ihmisestä riippuen, palauttavaa tekemistä voi olla ulkoilu, ystävien näkeminen tai ihan vain paikallaan lepääminen. Myös rentoutumisharjoitukset kuten mindfulness tai jooga voivat rauhoittaa ylivirittynyttä mieltä.

Lepo on avainasemassa

Uupumukseen hoidossa myös riittävän levon ja unensaannin varmistaminen on tärkeää.  Muutamia tunteja ennen nukkamaan menoa kannattaa rauhoittua ilman puhelinta ja tietokonetta. Näyttöpäätteiden sininen valo vaikuttaa nukahtamista säätelevän hormonin eli melatoniinin erittymiseen ja voi siksi vaikeuttaa nukahtamista.

Työuupumuksesta toipuminen vaatii usein työtehtävien ja sitä myötä stressitason vähentämistä ja omaan hyvinvointiin keskittymistä. Tämä tarkoittaa usein muutoksia sekä työtehtävissä että arkielämässä.  Mikäli epäilet kärsiväsi työuupumuksesta, kannattaa jutella oman esihenkilön kanssa tilanteesta ja ottaa yhteyttä myös omaan työterveyslääkäriin

Apua voi myös etsiä apteekista, esimerkiksi B12-vitamiinivalmisteet tukevat hermoston normaalia toimintaa. Foolihappo ja B6-vitamiini auttavat vähentämään väsymystä ja uupumusta ja auttavat ylläpitämään normaaleja psykologisia toimintoja. Melatoniini auttaa lyhentämään nukahtamisaikaa ja lievittää aikaeron yksilöllisiä vaikutuksia. Kysy rohkeasti neuvoa farmaseutilta sinulle sopivan valmisteen löytämiseen.

FI/OTC-CH/19/0149/9/19