Tietoa B12-vitamiinista

B12-vitamiinilla on lukuisia tärkeitä tehtäviä meidän kaikkien elimistössä. B12-vitamiini eli kobalamiini on elimistölle välttämätön vesiliukoinen vitamiini, jota tarvitaan kehon eri solujen normaaliin toimintaan, kasvuun ja erikoistumiseen.

B12-vitamiinin riittävä saanti on edellytyksenä hermoston normaalille toiminnalle.   Ihmisen oma elimistö ei pysty tuottamaan B12-vitamiinia ja sen vuoksi tämän vitamiinin saanti on turvattava ruokavaliolla tai vitamiinilisällä. B12-vitamiinia saadaan yleisesti vain eläinperäisestä ravinnosta. Punainen liha, maitotuotteet, kananmuna ja kala ovat B12-vitamiinin luonnollisia lähteitä.

Elimistössä syanokobalamiini hajoaa aktiiviseksi metyylikobalamiiniksi ja adenosiinikobalamiiniksi. Elimistö tarvitsee kaikkia B12-vitamiinin aktiivisia muotoja.

Mutta mikä B12-vitamiini oikein onkaan?

B12-vitamiinilla on lukuisia tärkeitä tehtäviä meidän kaikkien elimistössä. Se osallistuu solujen aineenvaihduntaan, DNA:n rakentumiseen ja yhdessä folaatin (foolihapon) kanssa punasolujen muodostamiseen. B12-vitamiini on myös yhteydessä luuytimen kantasolujen sekä suoliston ja hermoston solujen kasvuun ja erikoistumiseen.

B12-vitamiinia on vain eläinperäisessä ruoassa

Parhaimpia lähteitä ovat sisäelimet (kuten maksa) sekä kala, liha- ja maitotuotteet. Suomalaiset vuorokausikohtaiset saantisuositukset ovat aikuisilla ja yli 10-vuotiailla 2,0 mikrogrammaa, raskaana olevilla 2,0 mikrogrammaa ja imettävillä 2,6 mikrogrammaa. 9-vuotiailla ja sitä nuoremmilla tarve on 0,5–1,3 mikrogrammaa vuorokaudessa. B12-vitamiinia saadaan länsimaisesta ruokavaliosta 5–30 mikrogrammaa päivässä, josta 1–5 mikrogrammaa imeytyy kehon käyttöön.

B12-vitamiinin puute tulisi havaita ja korjata mahdollisimman varhain.  Puutoksen huomaaminen on kuitenkin monesti haasteellista, koska puute muodostuu yleensä hiljalleen, minkä vuoksi sen oireita ei välttämättä huomaa heti.

Elimistö pystyy myös varastoimaan B12- vitamiinia useisiin kudoksiin, kuten maksaan ja lihaksiin. Maksavarastot pitävät yllä B12-vitamiinipitoisuutta vielä siinäkin vaiheessa, kun vitamiinia ei saada tarpeeksi ruoasta. Ne eivät kuitenkaan riitä loputtomiin.

Lisätietoa B12-vitamiinin puutoksesta ja sen riskiryhmistä löydät alta:

Tämä artikkeli on tarkoitettu vain lääketieteen ammattilaisille ja vaatii kirjautumisen Fimnet tunnuksilla.