29.8.2019 Kuiva iho

Ihonhoito kesällä – lisää päivääsi nämä 6 helppoa rutiinia

Aurinko, hiekka, hiki ja suolainen merivesi tuovat omat tarpeensa kesäihon hoitoon. Nappaa tästä talteen helpot päivittäiset vinkit, joilla kasvojen iho pysyy kauniina koko pitkän kuuman kesän.

1. Valmiina lämpimään päivään – kosteuta iho huolellisesti

Kuivan ihon sesonki osuu ehdottomasti talveen, mutta eivät kesäkelitkään ihoa helpolla päästä. Aurinko ja vesi kuivattavat ihoa ja ihosta haihtuu myös tavallista enemmän kosteutta. Kesällä voit kuitenkin vaihtaa perusvoiteen kevyempään versioon.

Herätä kasvosi uuteen päivään kasvovedellä. Taputtele sitä puhtaalle iholle ennen kosteus- tai aurinkovoidetta. Jos ihosi kiristää tai tuntuu kuivalta, kokeile lisäksi kosteusseerumia, hyaluronihappoa tai kosteuttavia tehotippoja.

2. Meikki ja aurinkovoide – valitse kasvoille tarkoitettu aurinkovoide

Aurinkosuojan levittäminen meikin alle aamulla on hyvä alku, mutta ei kanna koko päivän yli. Suomessa iho tarvitsee aurinkosuojaa kello 10–17 välisen ajan pilvisinä ja viileinäkin päivinä. Voidetta tulee lisätä päivän mittaan, myös meikin päälle.

Valitse kasvoille oma, vartalovoiteita kevyempi aurinkorasva. Sävytetyllä tuotteella voit korvata meikkivoiteen. Toinen hyvä vaihtoehto on suihkemuotoinen voide, jota voit lisätä meikkipohjan päälle päivän mittaan. Pika-apua helposti palavalle nenänpäälle, huulille tai korvanlehdille antaa näppärä suojapuikko.

3. Terve, joustava iho ja vitamiinit – näin huomioit sen ravinnossa

Vaikka kesä ja loma kutsuvat heittäytymään huolettomaksi, huolehdi silti monipuolisesta ruokavaliosta, joka sisältää ihollesi tärkeitä hyviä rasvahappoja sekä ihon kuntoon vaikuttavia vitamiineja ja hivenaineita.

B2-vitamiini ylläpitää ihon normaalia toimintaa, ja biotiini ja sinkki edistävät paitsi ihon, myös hiusten ja kynsien pysymistä normaaleina. Vesiliukoiset B-vitamiinit eivät varastoidu kehoon, vaan tarvitset niitä päivittäin.Jos juot aamiaispöydässä kahvia, nosta sen viereen iso lasi vettä – ihosi tarvitsee kosteutusta myös sisäisesti.

4. Ehkäise rypyt ja pigmenttimuutokset – vetäydy varjoon keskipäivällä

Kun aurinko vihdoin hellii lämmöllään, on varjoon vetäytyminen monelle tylsä ohje. Se on kuitenkin ohjeista tärkein. Jos haluat suojella ihoasi kuivumiselta, veltostumiselta, ennenaikaiselta vanhenemiselta ja pigmenttimuutoksilta, minimoi UV-säteilyn pääsy iholle.

UV-säteily on voimakkaimmillaan kello 11–15 välisenä aikana. Noihin aikoihin ihollesi parasta on sisällä oleskelu. Hyvänä kakkosena tulee varjoon hakeutuminen, ja jaettua kolmossijaa pitävät aurinkovoiteiden lisäksi aurinkolasit, lierihattu ja muut suojaavat vaatteet. Mitä isommat aurinkolasit, sitä paremmin suojaat myös herkkää silmänympärysihoa.

5. Valitse aurinkorasva oikein – panosta määrään ja laatuun

Nuukailu ei kannata jäätelökioskilla, eikä aurinkorasvatuubin äärellä. Aurinkorasvaa täytyy lisätä parin tunnin välein, mutta tätä nyrkkisääntöä tarkemmin aika riippuu ihotyypistä ja rasvan SPF-kertoimesta eli suojakertoimesta. Jos ihosi normaalisti kestää UV-säteilyä palamatta 10 minuuttia, suojaa SPF 10 sitä 10 x 10 eli 100 minuutin ajan.

Levitä rasvaa kasvoille teelusikallinen ja vartalolle pari-kolme ruokalusikallista noin 15–30 minuuttia ennen ulos lähtemistä.

6. Auringonoton jälkeen – näin hoidat ihoa auringossa oleskelun jälkeen

Kesäihon hoidossa kannattaa panostaa myös iltarutiineihin. Niistä ensimmäinen on tehokas mutta hellävarainen pesu: putsaa iholta aurinkorasvan jäämät, hiekka, hiki ja mahdollinen merivesi. Jos ihoa kuumottaa tai kiristää, vältä pesukintaan tai vartalokuorintojen käyttöä ja valele iholle suihkun tai saunan jälkeen kevyttä perusvoidetta.

Muista iltapesun jälkeen kasvovesi ja kosteuttavat tehotipat tai seerumit ja levitä iholle yön ajaksi voide, jossa on rauhoittavia ja korjaavia ainesosia.

Tutustu Apobase perusvoide tuotesarjaan. Kesäihon kosteutukseen sopii kevyempi Apobase Lotion perusvoide ja Apobase Oily Creme pitää kesäjalat ihanan pehmeinä.  Apobase Carbamide 5% sopii atooppiselle iholle läpi vuoden.