10.6.2019 Muut

Nesteet hukassa? 10 yllättävää syytä elimistön kuivumiseen

Helteiset kesäpäivät, hiekkarannat ja terassit kutsuvat pian! Kesän kynnyksellä on hyvä muistaa, että kuumuudessa elimistö kaipaa myös entistä enemmän nesteitä. Hikoillessamme hikoilemme pois myös elektrolyyttejä ja elimistölle tärkeitä kivennäisaineita.

Terveen aikuisen kannattaisi nauttia 2-3 litraa nestettä päivässä. Siitä noin puolet pitäisi saada juotuna ja toinen puoli ruoan seassa. Kova hikoilu ja esim. saunominen lisäävät luonnollisesti nesteen tarvetta. Ikääntyneiden kehossa on vähemmän vettä ja nestehukka on heille vakavampaa johtaen jopa helposti verenpaineen laskuun ja kaatumisiin.

Ei pelkästään urheilu tai kuuma kesäpäivä…

Nestehukalla tarkoitetaan elimistön kuivumistilaa, joka syntyy liian vähäisen nestemäärän seurauksena. Nestevajausta aiheuttaa helposti moni muukin asia kuin lenkillä tai urheilutapahtumissa hikoilu tai kuumassa auringossa tai saunassa lekottelu.

Listasimme 10 yllättävää syytä elimistön kuivumiseen:

  • ilmastointi
  • matkaripuli
  • kuukautiset
  • stressi, jolloin elimistö tuottaa paljon adrenaliinia
  • pahoinvointi
  • raskaus
  • ikääntyminen
  • janon tunteen häviäminen
  • liian vähäinen määrä hedelmiä ja vihanneksia osana ruokavaliota
  • painonhallinta ja laihduttaminen

Moni saattaa huomaamattaan kuivua, jos nauttii pelkkiä nesteitä poistattavia juomia (=diureetteja) kuten alkoholia tai kahvia. Pahitteeksi ei olisikaan lasillinen vettä yhtä kahvikupillista tai alkoholiannosta kohden. Illan päätteeksi voi olla hyvä nauttia vesilasi nesteytys-poretabletilla vahvistettuna ennen nukkumaanmenoa.

Nestevajauksen johdosta olo voi olla väsynyt ja ärtynyt. Nestevajaus voi aiheuttaa päänsärkyä ja huimausta ja pitkään jatkuneena mm. ummetusta tai virtsavaivoja. Vakavimmillaan oireita voivat olla kuume, pahoinvointi ja sekavuus. Onkin hyvä pohtia koska viimeksi on täytynyt käydä wc:ssä, sillä mitä vähemmän nesteitä elimistössä, sen harvempi virtsaamisväli. Perusterve ihminen käy virtsaamassa noin 3-5 kertaa päivässä. Mikäli virtsaamistarvetta ei ole ilmennyt yli 10 tuntiin, on hyvä juoda enemmän.

Lapset eivät ymmärrä juoda tarpeeksi helteellä

Normaalisti lapsi tarvitsee 1 – 1,5 litraa nestettä päivällä mutta erityisesti helteillä on hyvä tarjota normaalia enemmän juotavaa pitkin päivää. Nestehukan uhkasta saattaa kieliä tavallista keltaisempi tai tummempi virtsa tai ummetus myös lapsella.

Myös raskauden aikana riittävä nesteen saanti on tärkeää, koska keho tuottaa ylimääräistä verta ja sen tuottamiseen tarvitaan nestettä. Se on tärkeää aineenvaihdunnalle ja vähentää turvotusta ja ehkäisee ummetusta ja kramppeja. Myös imetyksen aikana nesteytyksentarve on korostunut, kun nesteen tarve lisääntyy eritetyn rintamaidon verran. Ylimääräisellä nesteellä ei kuitenkaan voi lisätä rintamaidon määrää.

Mitkä ihmeen elektrolyytit?

Onko pelipaidassa vaaleita raitoja tai iskikö kramppi kesken urheilusuorituksen? Urheilija saattaa tarvita muutakin kuin vettä, jotta kivennäisaineita tulisi riittävästi.

Kalium saattaa vähentää lihasten jäykkyyttä ja se on pääasiallisesti peräisin kasviksista, hedelmistä ja marjoista.

Hypokalemiasta eli kaliumin puutteesta kärsivien on myös tärkeää turvata hyvät kalium-tasot elimistössä, koska hypokalemia saattaa altistaa sydämen rytmihäiriöille. Hypokalemiaan liittyy lisäksi voimattomuutta ja lihasheikkoutta. Hypokalemiaa esiintyy lähinnä erilaisten kaliumtasapainoon vaikuttavien lääkehoitojen yhteydessä ja sen vuoksi sen hoito tapahtuu aina lääkärin määräyksestä.

Natriumia tarvitaan elimistön nestetasapainon säätelyyn. Natrium esiintyy pääasiassa solun ulkoisissa nesteissä. Natriumin puutos johtaa väsymykseen, voimattomuuteen ja lihaskramppeihin. Etenkin iäkkäämmät ihmiset voivat kärsiä suolan puutteesta esimerkiksi jonkin lääkehoidon tai vähäisen ravinnon johdosta.

Glukoosi puolestaan on ihmisen elimistössä tärkeä sokeri, koska kaikki ravinnosta saatavat hiilihydraatit muutetaan glukoosiksi, joka imeytyy verenkiertoon ja varastoidaan glykogeenina maksaan ja lihaksiin.

Myös ammatikseen ulkotöissä tai autonratin takana työpäiväänsä viettävillä on tärkeää pitää nesteet ja kivennäisaineet tasapainossa jotta pysyy skarppina koko päivän. Myös paljon lentävillä tai muuten matkustavilla täytyy elimistön pysyä hyvässä nestetasapainossa ja pitää huolta elektrolyyttien tasapainosta elimistössä ja korkeissa ilmanaloissa.

Huolehdi nesteytyksestä ja nuku paremmin!

Sopiva nesteytys ja elektrolyyttien tasapaino elimistössä voivat myös parantaa unenlaatua, jos elimistön nestetasapaino on häiriintynyt. Öiset heräilyt, krampit ja suonenvedot saattavat johtua elimistön kuivuudesta ja natriumin puutteesta. Univaje puolestaan stressaa. Apteekeista on saatavilla poretabletin muodossa nesteytysvalmisteita, jotka sisältävät myös tarvittavia elektrolyyttejä ja jotka on helppo nauttia vesilasiin sekoitettuna vaikkapa juuri ennen höyhensaarille siirtymistä.

Lähde: THL, Duodecim