18.9.2025

Migreenin ja masennuksen yhteys – mitä farmasistin on hyvä tietää?

”Migreeni on usein mielessäni aamulla heti ensimmäisenä, kun joudun miettimään, saanko tänään migreenikohtauksen”. ”Migreeni ärsyttää ja pilaa pahimmillaan koko elämän.” Tällaisia lauseita moni migreeniä sairastava voi miettiä mielessään. Ja lausua myös ääneen, jos vain löytyy joku, joka kuuntelee.

Migreeni ei ole vain päänsärkyä

Migreeni ei ole pelkkää päänsärkyä. Se on sairaus, joka voi pilata työpäivän, sotkea suunnitelmat, vaikuttaa parisuhteeseen tai viedä pahimmillaan ilon arjesta. Pahimmillaan koko arki voi pyöriä migreenin ympärillä. Mikäli migreeniin yhdistyy vielä masennus, saattaa helposti syntyä noidankehä. Kipu laskee mielialaa ja masennusoireet puolestaan herkistävät kivulle. Tiedetään, että migreeni ja masennus esiintyvät yhdessä huomattavasti useammin kuin oletammekaan. Neurobiologisesti niillä on osoitettu olevan yhteisiä piirteitä.

Apteekki asiakkaan kohtauspaikkana – farmaseutin rooli migreenin hoidossa

Asiakas asioi apteekissa yleensä useita kertoja vuodessa, huomattavasti useammin kuin lääkärissä. Tämän vuoksi apteekilla on tärkeä rooli paitsi lääkkeiden toimittajana, myös asiakkaan terveyden seurannan ja tukemisen näkökulmasta. Me apteekissa pystymme havaitsemaan, mikäli asiakkaan migreenilääkkeiden kulutus on kasvussa tai estolääke ei näytä toimivan suunnitellusti. Tämä on helppo ja luonteva kohta lähteä keskustelemaan ja kartoittamaan asiakkaan kokonaistilannetta.  Farmaseuttien ja proviisoreiden rooli onkin merkittävä, koska meillä on mahdollisuuksia avata keskusteluyhteys. Pysähtyminen ja yksi lempeästi esitetty kysymys voi olla asiakkaan kannalta merkittävä hänen lääkitystilanteensa kartoittamiseksi.

Pienet sanat, mutta suuri merkitys

Puheeksioton ei tarvitse olla monimutkaista. Voit esimerkiksi yksinkertaisesti vain kysyä: ”Miten jaksat migreenin kanssa?” tai todeta: ”Monilla migreeni vaikuttaa myös mielialaan. Oletko sinä huomannut omassa olossasi sellaista?”. Mikäli asiakas kertoo tilanteestaan, voi keskustelua jatkaa ja tilannetta normalisoida: ”Tämä on hyvin tavallista, et ole yksin:” Jo pelkästään tämä voi keventää asiakkaan oloa.

Farmasistin rooli on merkittävä

Apteekki on asiakkaalle matalan kynnyksen paikka kysyä ja keskustella lääkkeisiin ja sairauksiin liittyvistä huolista. Roolimme apteekissa ei ole tarjota diagnooseja eikä terapiaa, mutta voimme rohkaista asiakasta ottamaan ensimmäisen askeleen kohti parempaa terveydentilaa. Voimme rohkaista kertomaan havainnoista lääkärille, hakeutumaan vertaistuen piiriin tai pitämään huolta terveydestä kokonaisuutena. Apteekissa voimme rohkaista ja muistuttaa pitämään  päänsärkypäiväkirjaa ja kannustaa merkitsemään päiväkirjaan myös havaintoja migreenin vaikutuksesta mielialaan. Tämä toimenpide voi herättää asiakasta miettimään näiden kahden asian yhteyttä.  Omalta osaltamme voimme normalisoida sairauksien yhteyttä ja niiden esiintyvyyden yleisyyttä.

Käytännön vinkkejä asiakaskohtaamisiin

  • Luo turvallinen keskusteluilmapiiri. Aloita oireiden, ei diagnoosin kautta. Voit esimerkiksi kysyä: ”Miten olet pärjännyt oireittesi kanssa viime aikoina?”
  • Tunnustele ja avaa keskusteluyhteys tilanne huomioiden. Migreenilääkkeen hakemisen tai uusimisen yhteydessä voi esimerkiksi kysyä: ”Oletko huomannut, että migreenijaksot vaikuttaisivat mielialaan tai jaksamiseen?
  • Ole utelias, mutta hienovarainen. Kuuntele enemmän kuin puhut.
  • Mikäli asiakas kertoo uupumuksesta, alakuloisuudesta tai ahdistuksesta, kerro, että tästä on hyvä mainita omalle lääkärille. Kerro, että migreeni ja mielialan vaihtelut voivat kulkea käsi kädessä.
  • Anna jokin konkreettinen ohje. Esimerkiksi kehota olemaan yhteydessä terveydenhuoltoon ja lisäksi anna linkki Migreeniyhdistyksen materiaaleihin.
  • Muistuta päänsärkypäiväkirjan pitämisestä. Päiväkirja toimii hyvänä seurantavälineenä sekä itselle että lääkärille. Kannusta kirjaamaan havainnot vaikutuksesta mielialaan.
  • Muista pienet sanat. Joskus tärkeintä on, että asiakas kokee tulleensa kuulluksi ja nähdyksi

Yhteenveto

Migreeni ja masennus ovat kaksi erillistä diagnoosia, mutta ne voivat liittyä toisiinsa. Farmasistin näkökulmasta tämä on mahdollisuus kysyä, keskustella, kuunnella ja ohjata asiakas tarvittaessa eteenpäin. Ehkä juuri sinun reseptivuorollasi asiakas ensimmäistä kertaa sanoo ääneen: ”Tuntuu, että migreeni pilaa koko elämäni.” Siinä hetkessä sanasi ja toimesi voivat muuttaa asiakkaan koko elämän suunnan.

Lue myös: https://www.tevafinland.fi/ajankohtaista/migreenin-seurauksena-masennus-miten-tukea-asiakasta-apteekissa/

Linkki tulostettavaan päänsärkypäiväkirjaan: https://www.tevafinland.fi/ajankohtaista/paansarkypaivakirja/

NPS-FI-00524-09-2025

Elina Lankinen

Apteekkari

Elinalla on yli 20 vuoden apteekkikokemus. Työskentelyn ohella hän on koko uransa haastanut itseään opiskellen ja uusia asioita kokeillen. Elinalle asiakkaat ja apteekit ovat sydäntä lähellä ja kaikki tekeminen liittyy vahvasti apteekkien palveluiden parantamiseen, kehittämiseen ja kehittymiseen.