Suomessa migreeniä sairastaakin arviolta 700 000 henkilöä. Apteekeilla on merkittävä rooli asiakkaan lääkehoidon tarpeen ja ajantasaisuuden kartoituksessa, myös silloin kun asiakas hakee apua päänsärkyyn.
“Puhutaan päänsärystä” -kampanja nostaa esiin farmaseuttien roolia päänsärystä kärsivien asiakkaiden hoidon tukemisessa. Kampanjan tavoitteena on, että oikeiden kysymysten avulla apteekissa, asiakkaan päänsärkyyn liittyvä oirekuva, säryn esiintymistiheys tai säryssä tapahtuneet muutokset nousisivat esille niin itsehoitolääkkeitä hakiessa kuin reseptilääkkeitä noudettaessa. Oikeiden kysymysten avulla on mahdollista jo apteekissa tunnistaa tilanteet, joissa asiakkaan olisi hyvä hakeutua lääkärin vastaanotolle asianmukaisen lääkehoidon varmistamiseksi.
Osallistumalla “Puhutaan päänsärystä” -kampanjaan apteekit ovat mukana edistämässä päänsäryn kanssa kamppailevien potilaiden onnistunutta lääkehoitoa. Kampanja järjestetään 9.–22.9.2024, ja sen aikana apteekit voivat hyödyntää erillisiä materiaalipaketteja, jotka sisältävät muun muassa “Kysy minulta päänsärystä” -pinssin ja kysymyskortteja. Paketit ovat tilattavissa rationetista materiaalit/somisteet-välilehden kautta.
Osallistu myös TevaTalk-verkkokoulutukseen
Lisäksi järjestämme farmaseuteille suunnatun migreeniaiheisen TevaTalk-verkkokoulutuksen 12.9., Euroopan Migreeni -päivänä. Koulutus tarjoaa apteekkien farmaseuttiselle henkilökunnalle mahdollisuuden syventää migreenin asiantuntemusta entisestään.
Ilmoittaudu mukaan koulutukseen tästä
NPS-FI-00344-08-24