2.11.2020

Tiedon saavutettavuuden kasvaessa, myös huuhaan määrä kasvaa

Verkossa törmää usein terveysväitteisiin ja lääkehoitoihin liittyviin uskomuksiin, joiden todenperäisyys herättää terveydenhuollon ammattilaisessa epäilystä. Pahimmillaan väärä tieto voi johtaa epäilyttäviin hoitovalintoihin tai tahalliseen hoitamatta jättämiseen. Mitä farmasian ammattilainen voi tehdä? Mikä on ammattilaisen vastuu oikeasta terveysviestinnästä sosiaalisessa mediassa?

Näistä aiheista puhuimme some-webinaarissamme lokakuun 2020 lopulla Suomen Proviisoriyhdistyksen toiminnanjohtajan Teemu Ali-Koveron sekä sosiaalisessa mediassa terveysviestinnässä aktivoituneen seinäjokelaisen proviisorin Mika Wallinin kanssa. Wallinia itseään ulostuloon sosiaalisessa mediassa motivoi tarve välittää oikeaa terveystietoa siellä missä siitä puhutaan. Hänen mielestään monen muun farmasian ammattilaisen kannattaisi rohkeasti tehdä samoin – työsarkaa nimittäin riittää!

Tieto on kaikkien saatavilla

Samalla kun ihmisten pääsy tietoon yleistyy, myös huuhaan määrä valitettavasti kasvaa. Tänä päivänä lähes kaikki tieto on verkossa, ja sosiaalinen media levittää tietoa tehokkaasti. Tehokkaasti leviää myös väärä tieto. Terveydenhuollon ammattilaisen rooli muuttuu ja tänä päivänä pitääkin pystyä yhä enemmän ja enemmän perustelemaan potilaille tai apteekin asiakkaalle, mikä on huuhaata ja mikä puolestaan lääketiedettä ja oleellista hoidon onnistumisen kannalta.

Sanomattakin on selvää, että keskusteluun voi vaikuttaa vain osallistumalla siihen. Huoli virheellisten ja epäselvien terveysväittämien leviämisestä mediassa ja etenkin sosiaalisessa mediassa on ollut mm. Turun lääketieteellisen tiedekunnan opiskelijoiden perustaman Vastalääke ry:n lähtökohtana. Yhdistyksen tavoitteena on lääke- ja terveystieteen popularisointi. Tutkimuksiin perustuvaa helppolukuista tietoa tarvitaan lisää, koska alan ulkopuolelta on toisinaan vaikea erottaa faktaa fiktiosta. Tämän tavoitteen saavuttamiseen tarvitaan myös farmasian ammattilaisia.

Ammattilaisrooli sosiaalisessa mediassa

Wallinin mukaan sosiaalisessa mediassa aktiivisen ammattilaisen roolia kannattaa rakentaa ajatuksella. Itselleen pitää olla armollinen – kukaan ei ole heti valmis, eikä kukaan tiedä kaikkea. Alkuun pääsee seuraamalla erilaisia keskusteluryhmiä ja vaikkapa jakamalla tutkittua tietoa käsittelevää sisältöä ryhmissä. Wallin suosittelee tekemään suunnitelman omasta some-aktiivisuudesta, ja esimerkiksi valitsemaan itselleen alkuun parhaiten sopivan kanavan. Kanavat eroavat toisistaan ja siksi niissä kussakin pärjää hiukan erilaisella otteella. Aktiivisen keskustelijan roolin ottaminen voi lähteä pienistä jutuista liikkeelle, mutta kasvaa nopeastikin.

Tänä päivänä useat työnantajat jo näkevät työntekijöidensä ”lähettiläsroolin” sosiaalisessa mediassa varsin positiivisena. Työnantajan kanssa kannattaa sopia etukäteen omasta ammatillisesta some-aktivoitumisesta, koska kaikki tieto verkossa yhdistyy, eikä työ- ja vapaa-ajan rooleja pysty aukottomasti erottamaan toisistaan.

Lisäinfoa webinaaritallenteesta

Proviisoriyhdistyksen jäsenille aihetta käsittelevä webinaarimme sai paljon kiitosta ja keskustelu chatissa kävi vilkkaana. Saadun palautteen innoittamana, tulemme järjestämään jatkoa tälle webinaarille kevättalvella 2021.

Katso koko webinaari. Tarvitset Fimnet –tunnukset sisäänkirjautumiseen.

Katso webinaari

 

NPS_FI_NP_00012_10_2020

 

Heidi Ikonen

Geneerisen liiketoiminnan johtaja

Farmasian ammattilainen lääketeollisuudessa jo yli 15 vuoden ajan. Onnistuneen lääkehoidon puolesta puhuja. Vapaa-ajalla innostun joukkueurheilusta ja perheen kanssa puuhailusta.